Suggestion for The Royal Dramatic Theatre (not realised)









Till Teaterchef Marie-Louise Ekman

Kungliga Dramatiska Teatern, Box 5037, 102 41  STOCKHOLM

 

FÖRSLAG TILL UTSMYCKNING AV DRAMATENS EXTERIÖR FRÅN KONSTNÄRERNA PETER JOHANSSON/BARBRO WESTLING.

Lars Norén var i tjugo år en exklusiv och högt aktad poet, sedan blev han dramatiker och är nu uppmärksammad och känd för de flesta svenskar.

Hans bana på teatern inleddes dock med en riktig skräll på Dramaten. Ingmar Bergman med fru satt i premiärpubliken och dagen därpå krävde P O Enquist i Expressen att ”Fursteslickaren” omedelbart skulle läggas ned!

Efter det har Norén kommit igen. Hans många pjäser har sedan tidigt 80-tal blåst liv i svensk teater och dominerade länge på svenska scener. Inte minst på Dramaten har han spelats flitigt och haft såväl trogna medarbetare som publik.

En nationell framgångshistoria som på flera sätt passar in i Dramatens tradition där uruppförandet av Lång Dags Färd Mot Natt är en av märkesföreställningarna. Norén har skrivit vidare på O´Neills psykologiska realism och på skådespelarteatern men han har också gjort upp med traditionen, ”hatat” gubbar som O´Neill och Bergman och talat ut i kvällspressen om den ”döda” teatern, Dramatens svek och varför han tvingats bege sig till andra scener.

Det händer kanske inte så mycket i Noréns pjäser, men det är svårt att slita sig ifrån hans frätande, samtida och underhållande dialog. Och det händer mycket kring Norén; radikala utspel, reaktioner, omorienteringar, för och emot.

Vi vill med vårt förslag till en Norén-skulptur vid nationalscenen stensätta Lars Noréns status som verkligt betydande samtidsdramatiker. Samtidigt vill vi med skulpturens speciella utformning fånga det både klassiska och hädiska. Författaren som bara öppnar munnen och låter det rinna, så vill vi uppmärksamma Noréns över alla bredder flödande författarskap.

Vi ser framför oss en skulptural fontän med en mycket porträttlik Lars Norén, huggen i sten eller gjuten i betong, påminnande om Dramatens stenhuggna masker Comedia och Tragedia i fasaden, men med ett större eller mindre skulpterat vattenkar eller två, som på den bild vi bifogat från Rodinmuseet i Philadelphia, USA.

Dramaten har redan rest en staty över en av sina stora, Margareta Krook, en varm hyllning på huvudbyggnadens vänstra flank. Var Norén-skulpturen bäst finner sin plats tål att diskuteras. I anslutning till Lilla scenen kanske, där många av Noréns pjäser satts upp genom åren.

  

Vi hoppas med denna enkla beskrivning, bifogade bilder samt material om våra tidigare konstnärliga arbeten, väcka ditt intresse. Om så sker, vill vi gärna träffas och föra denna idé vidare.

 

Varma hälsningar

Peter Johansson/Barbro Westling




Comments