Detour

Utställningen ”Omveg.” på Norsk Form i Oslo hade många besökare och styrkta av framgången gick man på Norskt Vegvesen vidare med planer på en internationell turné, dock i ett smärre format. Den skulle vara lätt att packa upp och ned, tåla transport och filmerna från de norska turistvägarna skulle ingå i paketet. Nu ville man locka även utländska turister till de norska vägarna!
När vi gjorde ”Omveg.” hade vi föreställningen om Norge som det ideala landskapet för en resa. Vi var barnsligt förtjusta i Norges naturliga skönhet och variation, de rofullt höga fjälltopparna och de dramatiskt störtande branterna och i idéen med överblicken, ”the master view”, som fortfarande lockade oss.
På en resa fick vi i Warsawa syn på en skylt som gjorde reklam för ett Fotoplastikon. Den blankputsade mässingsskylten visade åskådare som satt runt en cirkelformad möbel, uppmärksamt kikande in genom hål. Denna nöjesform från 1800-talet skulle bli vårt avstamp för utställningen Detour! Det var ju dessutom faktiskt då, på 1800-talet, som fröet till dagens massturism började gro. Vid förra sekelskiftet började ju de bemedlade i samhället att göra resor till främmande platser och besöka länder med enda syftet att med egna ögon se hur där såg ut. Intressant att notera är att denna nyfikenhet på världen inträffade samtidigt som nationalromantik och idealiserandet av den egna hembygden slog ut i full blom. Ingenstans kunde det egentligen vara vackrare än i det fagra hemlandet. Ändå drev nyfikenhet och viljan att bli berest dessa tidiga turister ut i världen.

Drygt hundra år senare har vi massturism, upplevelseindustri och säljstrategier. Överallt finns turister och överallt är turisten välkommen. Riktigt många turister kan rädda regioner och få hela länders ekonomi på fötter. Samtidigt har det främmande och annorlunda blivit svårare att få syn på. Borta liknar alltmer hemma och vi reser ständigt längre bort på jakt efter något ännu oupptäckt.
Med vår skulptur och tittskåp har vi velat knyta an till den tidiga turismen och dess förkärlek för ”the master view”. Det utsökta yttre höljet i valnöt, titthålen i mässing och de få sittplatserna runt skåpet vill anknyta till det exklusiva i turismens historiska rötter. Det romantiska och samtidigt tvetydiga i ”the master view”.

FAKTA
Detour, Nordischer Botschaft, Berlin 2 oktober–2 november 2007, Centre Régional des Lettres de Basse–Normandie, Caen 12 november–31 december 2007, Galerie d´Architecture, Paris 26 januari–21 februari 2008, Arkitekturmuseet, Stockholm, 15 april–8 juni 2008, RIBA, London 25 juni-12 augusti 2008, Rom 26 augusti–16 september 2008, Bologna 22 september–12 oktober 2008, Milano 18 oktober–7 november 2008, Design Factory, Bratislava 13 november–4 december 2008. Turnén fortsätter under 2009.



Comments